Dodaj do ulubionych Dodaj do ulubionych
  Kontakt
  Biuletyn

   Linki 
















Supernauczanie

Przedmowa
Czym jest supernauczanie?
Składniki kompleksowego działania
SUPER
samo-nauczanie
Rytmiczne oddychanie
Kursy języków obcych


SUPERNAUCZANIE



SKŁADNIKI KOMPLEKSOWEGO DZIAŁANIA


   Badania naukowe wykazały, że umysł lepiej pracuje i jest bardziej chłonny, jeśli mięśnie ciała są rozluźnione a serce pracuje w wolniejszym tempie niż zwykle. Normalnie pracuje ono z częstotliwością 70-80 uderzeń na minutę - zwolnienie tego tempa do 60 uderzeń już daje oczekiwane rezultaty.
   Takie odprężenie organizmu nader często prowadzi jednak również do przeciwnego skutku - umysł zamiast pracować wydajniej zasypia" w ślad za ciałem. Jak tego uniknąć? - zadał sobie pytanie Łozanow.
   Na trop rozwiązania naprowadziły go badania osób o zdolnościach dużo większych niż te, które ma przeciętny człowiek. Otóż Łozanow stwierdził, że występowaniu stanów psychicznych, podczas których uwidaczniają się nadzwyczajne uzdolnienia, towarzyszy rytm alfa fal mózgowych (7-14 cykli na sekundę) - mózg wtedy jest odprężony, a jednocześnie pobudzony do zwiększonego wysiłku.
   Po serii badań Łozanow doszedł do wniosku, że odprężenie ciała i rytm alfa fal mózgowych (oprócz odpowiedniego oddychania) może zapewnić właściwa muzyka, a konkretnie barokowa. Rytmy ciała - bicie serca, rytm fal mózgowych - synchronizują się z rytmem tejże muzyki. Idea mówiąca, że muzyka może wpływać na ciało i umysł nie jest nowa. Przez całe wieki ludzie śpiewali swoim dzieciom do snu kołysanki. Przez całe wieki Azjaci, mieszkańcy Środkowego Wschodu czy Ameryki Południowej, wprowadzali się poprzez muzykę w niezwykłe stany świadomości.
   Muzyka kompozytorów siedemnasto- czy osiemnastowiecznych, takich jak Bach, Vivaldi, Telemann, Corelli czy Handel, często nazywana jest muzyką barokową. W wolnych fragmentach tej muzyki odnajdujemy coś znajomego - rytm sześćdziesiąt uderzeń na minutę. Ta muzyka barokowa często ma powolne, basowe nuty, niczym wolno bijące serce człowieka. Kiedy słuchasz, słucha także twoje ciało i przystosowuje się do rytmu. Radziecki psycholog l. K. Płatonow stwierdził, że sam metronom wybijający ten rytm, czyli 60 uderzeń na minutę, oddziaływuje na ludzi. Pod wpływem tego rytmu umysł działa sprawniej niż zwykle. Ciało relaksuje się, a umysł zostaje pobudzony. Nie musisz starać się o rozluźnienie mięśni, koncentrować się, czy przywoływać mantry. Wszystko, co musisz zrobić, to tylko być z muzyką. Kiedy słuchasz Handla, zaczyna się odprężenie fizyczne i umysłowe, a jednocześnie koncentracja psychiczna.
   W supernauczaniu potrzebny jest jednak nie tylko rytm muzyczny, Łozanow odkrył bowiem również swoisty rytm pamięci. Okazało się, że kiedy materiał podawano szybko lub z jednosekundowymi odstępami, uczniowie zapamiętywali tylko dwanaście procent wiadomości. Po interwałach pięciosekundowych - około trzydziestu procent. Kiedy przerwa między informacjami wynosiła dziesięć sekund, zapamiętywano przeszło czterdzieści procent materiału.
   Oznacza to, że jeśli chciałbyś zapamiętać serię nieznanych słów, zapamiętałbyś ich więcej, jeśli każde byłoby podawane w odstępach dziesięciosekundowych. Stały, monotonny rytm około dziesięciosekundowy wydaje się otwierać zdolności umysłu do zapamiętywania.
   Czy to zjawisko, to coś w rodzaju rytmu pamięci?
   Przed laty radzieccy badacze mózgu i metod uczenia we śnie rzucili na to zjawisko trochę światła. Stwierdzili oni, że pauza między informacjami daje komórkom mózgu pewien odpoczynek. Szybkie podawanie informacji nie pozwala mózgowi na ich absorpcję. Radzieccy badacze nauczania we śnie dzielili lekcje na małe fragmenty i podawali je z przerwami.
   Bułgarzy rozpoczęli podawanie materiału przeznaczonego do zapamiętania co osiem sekund. Dlaczego nie co dziewięć? Być może dlatego, że chcieli go połączyć dodatkowo z rytmem muzyki, a ta zwykle nie jest pisana w takcie na pięć lub na dziesięć.
   Niezwykle istotnym czynnikiem w procesie zapamiętywania jest także rytmiczny oddech.
Potwierdzili to naukowcy ze stanu Iowa. Otóż zauważyli oni, że wystarczyło, iż uczący się oddychali rytmicznie i rytmicznie podawano im materiał, aby zdolność zapamiętywania wzrosła o 78 procent.
   Stwierdzono też, że jeśli zacznie się rytmicznie oddychać, wówczas umysł automatycznie wyostrzy się. Kiedy między wdechem a wydechem zatrzyma się oddech na parę sekund, sprawność umysłu stabilizuje się i wówczas może on łatwiej skoncentrować się na jednym punkcie, na określonej idei.


Pamiętajmy: supernauczanie polega na kompleksowym działaniu różnych czynników - żaden nie jest tym istotnym", zaś pozostałe nie są tylko dodatkami"!










Strona główna | Magnetoterapia | Supernauczanie | Aby zdrowiej mieszkać | Wahadła Józefa Baja | Huna | MIND ACTIVATOR | Sklep